fbpx

Z tego artykułu dowiesz się:
Czym jest strategia marketingowa
Jakie są etapy strategii
Jakie korzyści daje strategia marketingowa
Kiedy stworzyć strategię marketingową

 

Jeśli  poważnie myślisz o budowaniu swojej marki, rozwoju firmy i zdobywaniu klientów, powinieneś zacząć od strategii. 

Strategia marketingowa pozwoli Ci określić, na jakim etapie rozwoju znajduje się Twoja marka, czym jest i czym chce się stać, jak jest postrzegana przez odbiorców oraz jak wygląda na tle konkurencji. Pozwala również określić cele marketingowe, sprzedażowe czy komunikacyjne. Innymi słowy, strategia to mapa, dzięki której dokładnie wiesz, gdzie jesteś, jaki jest cel, do którego zmierzasz i jakie etapy drogi Cię czekają. Tak jak w podróży poruszanie się bez mapy w najlepszym wypadku może spowodować, że nie dotrzesz do celu (w najgorszym może ściągnąć na Ciebie utratę zdrowia lub życia), tak w biznesie brak strategii może narazić Cię na nieosiągnięcie celu lub poważne straty finansowe czy wizerunkowe.

 

Etapy strategii

1. Analiza sytuacji wyjściowej

To bardzo ważny etap, bez którego nie można przejść do kolejnych. Pozwala nam on zorientować się, gdzie jesteśmy jako marka, jakie są nasze mocne i słabe strony, jak pozycjonujemy się na tle konkurencji i jakie jest nasze otoczenie rynkowe. Pomoże określić, kim jesteśmy jako marka, jakie jest DNA naszej marki, jakie wartości oferujemy, dlaczego klient ma nam zaufać oraz jakie będzie miał korzyści z wyboru naszej marki. Dokładna analiza daje nam informację, czy prowadzone dotychczas działania były efektywne i w jakim stopniu. 

analiza konkurencyjności

Taka analiza składa się z:

Analizy konkurencji:

  • zdefiniowania bezpośredniej i pośredniej konkurencji,
  • analizy mocnych i słabych stron konkurentów,
  • analizy komunikacji, 
  • analizy lejków marketingowych i sprzedażowych.

Analizy marki:

  • określenia, czym jest marka, jaka jest jej misja wizja i jakie są jej cele (czy i jak są realizowane), jakie wartości oferuje oraz dlaczego można jej zaufać;  
  • analizy technicznej profili w mediach społecznościowych,  strony www (User Experience, SEO), mailingu, platform szkoleniowych i sklepów;     
  • analizy komunikacji – treści, tematów (czy wpisują się one w cele i założony wizerunek), zasobów dystynktywnych marki takich jak: znaki graficzne, logo, spójność wizualna materiałów graficznych;
  • analizy lejków marketingowych;
  • analizy mocnych i słabych stron;
  • określenia wyróżnika marki i przewagi konkurencyjnej.

2. Pozycjonowanie marki

Na podstawie zebranych danych przeprowadzamy analizę, jak obecnie postrzegana jest marka i jak chcemy, aby docelowo pozycjonowała sie w głowach odbiorców. Bardzo dobrym narzędziem obrazującym pozycję marki na tle konkurencji są mapy percepcji, przy pomocy których określamy obecne i docelowe miejsce marki wśród innych. Na tym etapie wyznaczamy cele biznesowe, komunikacyjne czy sprzedażowe. Ważne, aby nasze cele były konkretne, mierzalne, realne i miały ustalony przedział czasowy. Aby wyznaczyć cele i sposób ich realizacji musimy poznać naszego klienta. Wbrew powszechnej opinii nie każda osoba z naszej grupy docelowej będzie naszym klientem idealnym, czyli takim, który chętnie kupi nasz produkt, poleci go dalej i którego będzie stać na nasze usługi. Konieczne jest w tym celu ustalenie persony, czyli obrazu klienta idealnego, jego zachowań  potrzeb, obaw, pytań jakie sobie zadaje, gdzie szuka rozwiązań swoich problemów. Im dokładniej ustalimy naszą personę, tym lepszy komunikat możemy stworzyć i lepiej odpowiemy na jej potrzeby, a tym samym stworzymy produkt, który będzie chętnie kupowany. Tutaj również ustalamy ścieżkę klienta, punkty styku z marką oraz opracowujemy lejki marketingowe, czyli planujemy drogę, jaką chcemy przeprowadzić naszego odbiorcę od momentu pierwszego kontaktu z marką aż po zakup i późniejsze polecenie naszych usług.

W tym etapie wyznaczamy:

  • misję, wizję, cele (wg zasady SMART), tożsamość i wizerunek marki (archetyp marki);
  • poznajemy klienta docelowego (personę), jego potrzeby, oczekiwania, zachowania;
  • określamy, jak nasza marka ma być postrzegana, co chce przekazać, jakim językiem będzie się posługiwać, aby najlepiej odpowiedzieć na potrzeby klienta idealnego;
  • ustalamy rekomendacje lingwistyczne i wizualne marki;
  • ustalamy ścieżkę zakupową persony i punkty styku z marką.

 

3. Strategia komunikacji marki

Kiedy już ustalimy do kogo chcemy kierować nasz przekaz i co konkretnie chcemy osiągnąć, powinniśmy skupić się na odpowiedzi na pytanie jak to zrobić? Na tym etapie powinniśmy ustalić, za pomocą jakich narzędzi będziemy docierać z naszym przesłaniem do klientów. Jak będziemy się komunikować i jakie treści chcemy przekazać. Sposób komunikacji na każdym z etapów lejka marketingowego będzie inny. Inaczej i przy użyciu innych narzędzi będziemy trafiać do odbiorcy, który nigdy nie miał kontaktu z naszą marką, a inaczej do osoby, która już nas poznała, a nawet skorzystała z naszych usług. Do nieznających nas adresatów wykorzystamy np. reklamy w Google czy na Facebooku lub wpisy na blogu. Do osób, które nas znają lub są naszymi klientami, dotrzemy poprzez newsletter, czy publikacje na naszych profilach społecznościowych. Strategia komunikacji wymaga od nas starannego zaplanowania doświadczenie klienta na każdym etapie kontaktu z marką. Im lepiej i dokładniej określimy interesujące dla odbiorcy tematy, tym skuteczniejsza będzie nasza komunikacja, a potencjalny klient będzie miał wrażenie, że doskonale go znamy.   

pozycjonowanie marki

Główne punkty tego etapu to:

  • wybór odpowiednich narzędzi w zależności od etapu lejka, na którym znajduje się odbiorca;
  • ustalenie odpowiednich bloków tematycznych i przykładów treści  odpowiednich dla każdego etapu lejka;
  • ustalenie KPI – wskaźników do pomiarów efektywności dla konkretnych celów;
  • ustalenie budżetu na wdrożenie założeń strategii;
  • sporządzenie planu komunikacji na dany okres czasu.

 

Jakie korzyści daje strategia marketingowa?

Przede wszystkim zyskujemy świadomość, co w naszym biznesie funkcjonuje poprawnie, a co wymaga jeszcze dopracowania. Dzięki dokładnej analizie mocnych i słabych stron marki możemy skupić się na wykorzystaniu możliwości i uniknięciu zagrożeń. Co więcej, zdobywamy wiedzę o mocnych i słabych punktach konkurencji.

Niezwykle istotną korzyścią jest poznanie klienta, zarówno nowego, jak i dotychczasowego, którego oczekiwania i potrzeby również się zmieniają. Odpowiednio dobrany sposób komunikacji z pewnością wpłynie na uznanie przez nabywców.

Strategia marketingowa pozwala określić wyróżnik naszej marki, jej DNA i wartość, jaką ma do zaoferowania. Możemy ustalić kierunek, w którym marka będzie się rozwijać oraz sposób postrzegania jej przez odbiorcę.

To wszystko sprowadza się do jednego: uniknięcia chaosu i niespójnych działań. Działanie według wyznaczonego planu zapewni  osiągnięcie wyznaczonych celów. Dzięki dobrej strategii oszczędzamy czas i pieniądze. Przemyślane decyzje i opracowane scenariusze działania dają większe poczucie bezpieczeństwa i minimalizują ryzyko kosztownych pomyłek.

kiedy stworzyć strategię marketingową

Kiedy stworzyć strategię marketingową?

To pytanie często pojawia się na forach czy grupach dyskusyjnych, z pewnością też każda osoba prowadząca swoją mniejszą czy większą firmę również zadaje sobie to pytanie. Właściwie nie ma czasu nieodpowiedniego na stworzenie strategii. Zarówno kiedy rozpoczynasz działalnośc jak i w momencie gdy się rozwijasz,  strategia marketingowa będzie najlepszym prezentem, który możesz podarować sobie i swojej firmie.

Kiedy rozpoczynasz swoją działalność i chcesz: 

  • od początku zrobić to profesjonalnie, 
  • uniknąć nauki na własnych błędach i zminimalizować ryzyko ich popełnienia,
  • oszczędzić sobie nerwów i straty pieniędzy,  
  • ustrzec się pomyłek marketingowych i pokonać obawy związane z poznaniem potrzeb klientów.

Kiedy prowadzisz już swoją firmę i:

  • Twoje działania marketingowe nie przynoszą efektu, 
  • nie masz pojęcia o marketingu i nie chcesz się go uczyć,
  • Twoja firma rozwija się i wiesz, że nie możesz sobie pozwolić na błędy,
  • chcesz wprowadzić nowy produkt lub usługę,
  • dogania Cię konkurencja i chcesz się wyróżnić,
  • chcesz zrozumieć klienta i jeszcze lepiej odpowiedzieć na jego potrzeby,
  • chcesz nadać rozpęd swojemu biznesowi.

 

Mam nadzieję, że rozumiesz już, ile korzyści daje Twojemu biznesowi strategia. Jednak samo opracowanie jej nie sprawi, że Twoja firma zyska nowych klientów, rozwinie się czy zacznie być rozpoznawalna. Strategia to dopiero początek, teraz należy krok po kroku wprowadzić ją w życie.  Zapewniam Cię, to nie jest wcale straszne, wymaga jedynie systematyczności, zaangażowania i czasu. Jeśli nie masz tych zasobów, zgłoś się do mnie, chętnie pomogę.