fbpx

Pytanie o to jak skutecznie wyznaczać cele zadawał sobie chyba każdy, kto miał przed sobą zadanie do wykonania. Większość z nas przekonała się jak wiele celów, które sobie wyznaczyliśmy nie zostało osiągniętych i ostatecznie przeszło do lamusa. Dlaczego tak się dzieje? Powodów może być kilka. Czasami nasze cele są bardziej marzeniami i są tak nierealne, że po prostu nie można ich osiągnąć. Czasem nie potrafimy wyznaczyć sobie odpowiedniej drogi do danego celu, a czasem po prostu cel nie jest nasz i dlatego jest nam go ciężko osiągnąć.

Co więc zrobić, aby odpowiednio wyznaczać cele i skutecznie je realizować?

Po pierwsze wyznaczenie celów nie jest myśleniem życzeniowym – łatwo marzyć o „niebieskich migdałach”, ale aby wyznaczenie celów było skuteczne muszą one być realistyczne i osiągalne. Możesz na przykład marzyć o tym, by być miliarderem albo  prezydentem, ale raczej szanse na osiągnięcie tego będą nikłe. O wiele lepiej byłoby skupić się na wyznaczeniu celów, które są w zasięgu oraz będą dla ciebie korzystne i zgodne z twoimi wartościami, misją życiową oraz charakterem.

Zacznij od szczerej odpowiedzi na pytanie czy cele jakie chcesz osiągnąć w swoim rozwoju lub biznesie są zgodne z twoimi celami życiowymi. Świadomość tej spójności jest w tym przypadku kluczowa. Jeśli tego nie zrobisz twoje plany w jakiejkolwiek dziedzinie będą trudne do zrealizowania ponieważ nie mogą nie być twoimi.

Punktem wyjścia musi być dla ciebie znalezienie celu życiowego, a dopiero kolejne kroki powinny cię zaprowadzić do ustalenia celów pobocznych tak, aby były zgodne z celem życiowym, pozostawały z nim w harmonii i krążyły wokół niego.

Jeśli moim celem jest pomaganie kobietom w zmianie ich życia, sprawienie aby czuły się lepiej i były szczęśliwe, realizowały siebie poprzez rozwój swojego biznesu, to moje cele biznesowe mogą wyglądać na przykład tak: 

1.      Sprawić aby kobiety się o mnie dowiedziały – określić gdzie ich szukać, w jakich miejscach przebywają – w ustaleniu tego pomoże mi scharakteryzowanie persony (kim jest persona pisałam w tym artykule).

2.      Zakomunikować swoje przesłanie – opracować i dopracować cały plan treści tego co i w jaki sposób chcę przekazać aby było atrakcyjne dla mojej grupy odbiorców.

3.      Dotrzeć z tym przesłaniem do swoich odbiorców – aby było to możliwe należy poznać grupy adresatów przekazu, zastanowić się dokładnie jaką wartość chcę im zaoferować i w jaki sposób to zrobić. Kluczowe w tym przypadku będzie stworzenie strategii, której pierwszym etapem jest ustalenie mojego wyróżnika marki, odniesienie się do misji, wizji i celów mojej firmy oraz ustalenie klienta idealnego. Kiedy zrealizuję cały ten plan będę wiedziała jak do tej osoby trafić i będę mogła wyznaczyć następne cele np. marketingowe, sprzedażowe czy wizerunkowe.

celeJakie cechy powinien mieć dobrze ustalony cel?

Aby cele były łatwe do zrealizowania i aby nie utonąć w morzu chaotycznych działań, należy przede wszystkim skupić się na tym, żeby cel był realny – by był możliwy do osiągnięcia i cię nie przerósł. Ale! Cel ten powinien również motywować – nie powinien być zbyt mały i błahy. Należy zatem znaleźć równowagę pomiędzy przytłoczeniem i znudzeniem. Co więcej, twój cel powinien być zgodny z twoją misją – z twoim celem życiowym. Jeśli będziesz mieć świadomość, że zadanie które realizujesz biznesowo ma finalnie pomóc innym ludziom, sprawić że ich życie będzie lepsze i szczęśliwsze, to na pewno będzie ci łatwiej wstać rano i przystąpić do realizacji poszczególnych, być może trudnych lub niezbyt ciekawych zadań. A zatem, jeśli widzisz na horyzoncie wyższe cele, to podążając wyboistą drogą łatwiej będzie ci kroczyć w kierunku horyzontu.

Powodem nie realizowania celów może być ich niewystarczająco szczegółowe lub niejasne doprecyzowanie. To bardzo ważne, aby przy wyznaczeniu celu określić konkretną datę jego wykonania oraz sposób, w jaki będziesz mierzyć skuteczność jego osiągania – wyobraź sobie skalę z terminem przydatności i postaraj się obiektywnie odnieść do niej swój cel.

Skonstruuj swój cel główny

Może on wyglądać np tak:  docieranie ze swoim przekazem do tysiąca użytkowników portalu społecznościowego. Ustal kiedy ten cel osiągniesz i co będzie wskazywać na jego realizację. W tym konkretnym przypadku miernikiem na skali będzie liczba polubień i śledzenie naszego profilu w mediach społecznościowych lub liczba reakcji pod konkretnymi wpisami. Innymi przykładami skonstruowania celu głównego, mogą być: założenie sprzedaży konkretnej ilości szkoleń, książek czy innych materiałów, albo przeprowadzenie zaplanowanej i doprecyzowanej liczby szkoleń czy też spotkań mentoringowych.

Po ustaleniu celu głównego należy ustalić cele poboczne, które cię do niego doprowadzą. Powróćmy zatem do przytoczonego już przykładu tysiąca użytkowników obserwujących cię w sieci. W tym wypadku zależeć ci będzie na tym, aby jak największa liczba osób dowiedziała się o tobie i zareagowała w pożądany sposób na twój przekaz. Żeby to osiągnąć należy przeanalizować twoje działania marketingowe.

Wobec tego kolejnym etapem, pozwalającym na osiągnięcie głównego celu analogicznie byłoby zaplanowanie działań marketingowych. I znowu ten cel musi być konkretny, mierzalny i osadzony w czasie.

Myślisz sobie teraz: cel za celem cel pogania… I masz całkowitą rację! Jakkolwiek skomplikowane by się to nie wydawało, to w momencie kiedy zakasasz rękawy do działania i w prosty (nawet wizualny) sposób, rozplanujesz i rozrysujesz cały plan działań, składający się z celów ;), to złudzenie złożoności pęknie jak bańka mydlana.

Narzędziem, które jest pomocne w ustalaniu celów jest koncepcja SMART czyli:

Skoncentrowany (ang. Specific) – określony tak aby nie pozostawiał wątpliwości. zadaj sobie pytania Co chcę osiągnąć? Dlaczego chcę to osiągnąć? Jak chcę to osiągnąć? np zamiast “stać się znaną osobą” – “wystąpić na konferencji xxx” albo “zbudować wokół marki 5000 społeczność.”

 Mierzalny (ang. Measurable)cel musi być tak określony aby można było go zmierzyć. Np. Zdobycie x klientów na usługę y w ciągu miesiąca.

Osiągalny (ang. Achievable)Czy dany cel na pewno da się zrealizować w czasie jaki wyznaczyliśmy? Przeprowadź realną analizę sytuacji. Cel nie powinien okazać się ani zbyt łatwy ani zbyt trudny.

Istotny (ang. Relevant) – czy jest on ważny dla Ciebie, rozwoju Twojej firmy czy jest to Twój cel? Co dzięki niemu osiągniesz? 

Określony w czasie (ang.Time-bound). – określ przedział czasowy naj jego wykonanie zastanów się czy jest to realny dl tego celu przedział czsowy?

Oto najprostsze przedstawienie SMART i myślę, że na początek najbardziej skuteczne.

Realizacja celów krok po kroku

Wracając do twojego celu marketingowego, aby dotrzeć do jak największej liczby osób musisz zaplanować pewne działania, na przykład sposób owego dotarcia – możesz się zdecydować na inwestycję w reklamy, możesz podjąć działania organiczne w mediach społecznościowych lub możesz nawiązać współpracę z influencerami, którzy zapewnią ci dotarcie do założonej grupy docelowej. Jednak  nie wystarczy tylko do niej dotrzeć, ale trzeba też mieć „coś” do zaoferowania. To coś, to pożywka, którą twoi odbiorcy będą się karmić. W tym wypadku będą do treści, produkty, artykuły na blogu, filmy lub inne materiały pozwalające grupie docelowej utożsamiać się z tobą. Tu wkracza dumnie CONTENT, który odpowiada na pytania, obiekcje, ból i wreszcie – potrzeby klienta.  W tym celu należy przeprowadzić dokładne badania czyli ankiety, zapytania i rozmowy – zrobić tak zwany rekonesans. Wskazane jest również by obserwować grupę docelową i zdawać sobie sprawę, z jakimi problemami najczęściej się zmaga – w tym pomogą nam specjalistyczne narzędzia. 

Kiedy już zidentyfikujesz potrzeby twojej grupy docelowej możesz tworzyć odpowiedni content tak, aby był dla niej ciekawy i aby pomagał rozwiązywać problemy. Sposób w jaki należy to robić najlepiej określa strategia marketingowa, dająca jasne wytyczne jakim językiem się posługiwać aby reklamy były skuteczne, by zwrócić na siebie uwagę potencjalnego klienta oraz gdzie może on przebywać, jak najskuteczniej do niego dotrzeć, jakich komunikatów użyć aby być przez niego zrozumiały.

Ustal cele poboczne

Kolejnym celem do zrealizowania jest wykreowanie wizerunku – trzeba dać się poznać z jak najlepszej strony.  Przychodzi do ciebie klient, który jest tobą zainteresowany, udało ci się do niego dotrzeć z komunikatem. Teraz ważne jest, aby go odpowiednio przyjąć. To, co mu zaoferujesz musi być ciekawe, a miejsce do którego go zapraszasz, czy to na profile w mediach społecznościowych czy stronę internetową, musi być dla niego przyjazne – wszystkie informacje powinny być łatwo dostępne, a samo miejsce musi być estetyczne, winno też odróżniać się od innych. Chcesz przecież maksymalnie ułatwić klientowi poruszanie się w twoim środowisku, tak aby nie zastał w nim nowych wyzwań i co gorsza nie zniechęcił się do przebywania z tobą.

Wszystko trzeba przeanalizować i odpowiednio zaplanować – rozwiązaniem jest dobrze rozpisana strategia – dzięki niej możesz krok po kroku ustawić sobie konkretne cele do zrealizowania na najbliższy miesiąc, rok czy nawet kilka lat. Wtedy będziesz mieć pewność, że plan który sobie wyznaczasz, z określeniem terminu jego realizacji, będzie spójny i będzie wdrażany zgodnie z konkretnym harmonogramem, nie będziesz powielać swoich działań i nie będziesz się gubić i zapominać o ważnych kwestiach. Będziesz również mieć jasne wytyczne jak i którym kanałem działać aby efekty były zwielokrotnione.

A zatem masz już ustalony cel główny oraz prowadzące do jego realizacji cele poboczne, udało ci się je przypisać do poszczególnych przedziałów czasowych. Teraz nie pozostaje ci już nic innego jak tylko je realizować.

Dlaczego nie realizujemy naszych celów?

Myślisz sobie – No to z górki… No nie do końca, bo tu pojawia się kolejna pułapka. To właśnie w realizacji celu leży bardzo często problem – otóż zdarza się, że nie realizujesz zadania ponieważ cię przerasta i przeraża ilość czynności do wykonania, a ich mnogość sprawia, że wydaje ci się, że po prostu nie dasz rady. Wtedy włącza się u ciebie tryb odwlekania – prokrastynacji – zajmujesz się rzeczami mało ważnymi lub co gorsza „gasisz bieżące pożary”, przez co tak naprawdę nie postępujesz w realizacji głównego celu. Narasta w tobie frustracja i masz wrażenie, że nie udało ci się niczego osiągnąć, a w efekcie poddajesz się w realizacji celów. 

Co więc zrobić aby rozpisane już cele skutecznie realizować?

Zacznij od podzielenia ich na etapy, na małe czynności i zadania, które wykonasz danego dnia. Wyobraź sobie na przykład, że masz do opracowania kampanię reklamową. Całościowo obszerne zadanie może wydawać się niezachęcające, dlatego należy je podzielić na odrębne części – wykonanie grafiki, napisanie tekstów lub zlecenie ich napisania, a może znalezienie firmy odpowiedniej do kompleksowego wykonania tego zadania.

Jeśli masz tworzyć treści, to po pierwsze – musisz określić problematykę jaką chcesz poruszyć. Po drugie – napisać serię artykułów, które ją podejmą. Po trzecie – zacząć od pisania jednego artykułu na tydzień, masz wtedy poczucie wewnętrznego obowiązku – wiesz, że musisz przysiąść danego dnia, poświęcić godzinę lub dwie i napisać tekst. I tutaj też możesz sobie rozdrobnić każde z zadań – podzielić na mniejsze elementy – jednego dnia szukasz informacji, zbierasz je i sortujesz, zastanawiasz się co chcesz przekazać i jaki ma być efekt końcowy, czego odbiorca ma się dowiedzieć i jaką wartość lektura twojego artykułu wniesie w jego życie. Następnie piszesz szkic danego artykułu, po czym uzupełniasz go o już gotowe treści, później już tylko korekta i można dystrybuować treści umieszczając je na blogu, a w odpowiednich momentach – w kanałach informacyjnych. Tutaj też należy zaplanować, które treści będą uzupełnione o dodatkowe materiały – PDFy lub wideo – bonusy na zachętę odbiorcy.

Gwarantuję, że tak rozpisane cele będą o wiele łatwiejsze do zrealizowania, na pewno się nie zgubisz i będziesz wiedzieć dokładnie co i kiedy masz zrealizować.

priorytety

Ustal swoje priorytety

Jest jeszcze jedno, o czym należy wspomnieć. A mianowicie kwestia ustalania priorytetów, która jest powszechnie spotykaną trudnością. Polega na tym, że nie potrafimy wyznaczyć priorytetów i robimy coś, co tak naprawdę nie prowadzi nas do realizacji naszego celu. Przeglądasz wiadomości mailowe, sprawdzasz aktywności użytkowników twoich kanałów informacyjnych, a przy tej okazji robisz krok w bok i sprawdzasz poczynania konkurencji i choć te zabiegi są celami pobocznymi i wpisują się w strategię twoich działań, to musisz sobie odpowiedzieć na pytanie o sens wykonywania tych czynności akurat w tym konkretnym momencie. Na takich „odskoczniach” mija dzień i okazuje się, że z twojego głównego celu nie udało się zrobić prawie nic. 

Co zatem zrobić aby skutecznie wyznaczać priorytety? W tym może ci pomóc macierz Eisenhowera, o której bardziej szczegółowo piszę w tym artykule

Moją intencją było uświadomić ci możliwości zastosowania metody SMART do wyznaczania celów oraz macierzy Eisenhowera do właściwego oznaczania priorytetów. Są to narzędzia, które z pewnością będą dla ciebie drogowskazami ułatwiającymi podążanie zarówno drogą biznesu, jak i codziennego życia. Spróbuj i daj znać czy połączenie tych dwóch opcji jest dla ciebie optymalne i czy wpłynęło na twoją umiejętność wyznaczania celów.