Nie zawsze jednak jest tak pięknie – zwłaszcza na początku, kiedy dopiero zaczynasz i tworzysz swój pierwszy produkt. Pracujesz nad kursem, spędzasz długie godziny, przygotowując materiały do ćwiczeń, nagrywasz filmy, inwestujesz w reklamę, platformę kursową czy sklep internetowy i… nic się nie dzieje, a przynajmniej nie w takim stopniu, jak tego oczekujesz.
Zaczynasz się zastanawiać, dlaczego inni (znani i lubiani) sprzedają swoje kursy, szkolenia, e-booki na pniu, a Ty nie możesz nawet zebrać kilku osób zainteresowanych Twoim produktem.
No właśnie – dlaczego?
Powodów może być kilka. W tym artykule omówię jeden z (według mnie) głównych, czyli niewłaściwy dobór grupy docelowej, do której kierowany jest produkt czy usługa.
Postaram się wyjaśnić, dlaczego tak ważne jest, dokładne określenie dla kogo jest Twój produkt i dlaczego nie jest on dla wszystkich.
Klient idealny, czyli persona
Kim jest persona, jak zabrać się za jej tworzenie i do czego właściwie jest Ci potrzebna?
Persona to fikcyjna sylwetka potencjalnego klienta, pokazująca jego cechy, wyzwania, przed jakimi staje, i sposób, w jaki podejmuje decyzje.
Być może wydaje Ci się, że wiesz, do kogo kierujesz swój produkt.
Ale czy na pewno zdajesz sobie sprawę, z jakimi problemami Twój potencjalny klient się zmaga, czego potrzebuje, czego się obawia? Im więcej wiesz o swoim kliencie idealnym, tym lepiej znasz jego potrzeby i jesteś w stanie na nie odpowiedzieć. Ważne jest, by poznać jego sposób zachowania, myślenia, język, jakim się posługuje. To wszystko przyda Ci się do tworzenia nie tylko samego produktu, lecz także jego opisu, późniejszych reklam czy stron lądowania.
Jak więc zbudować obraz persony? Od czego zacząć?
Jeśli masz już klientów, którzy chętnie kupują twoje produkty, możesz na tej podstawie stworzyć pierwszą personę.
Zacznij od ustalenia danych demograficznych, takich jak wiek, płeć, miejsce zamieszkania, zawód, stan cywilny. Następnie sprecyzuj psychografię, czyli jaką jest osobą, czym się interesuje, jaki styl życia prowadzi, jak wygląda jej życie osobiste i zawodowe, jakie ma marzenia i plany, jak spędza czas wolny. Ustal jakimi wartościami się kieruje, z jakimi problemami się boryka i gdzie szuka rozwiązania.
Zdefiniuj, jakie przejawia postawy konsumenckie, gdzie i w jaki sposób kupuje, na co zwraca uwagę przy zakupie, jakie pytania sobie stawia. Ustal, co lub kto wpływa na jej decyzję zakupową. I koniecznie sprawdź, jak wygląda jej aktywność w internecie, na jakich portalach społecznościowych jest aktywna, do jakich należy grup i na jakich forach się udziela.
W jaki sposób zgromadzić te informacje?
Zapytaj swoich dotychczasowych klientów, twórz ankiety, badaj opinie i komentarze, słuchaj także klientów konkurencji. Możesz także użyć narzędzi takich jak Google Analytics, Brand24 czy chociażby Audience Insights na Facebooku.
Jest również kilka narzędzi, które pomogą Ci w łatwy sposób stworzyć plastyczny obraz Twojego klienta idealnego. Są to np.: Smaply https://www.smaply.com/ czy Make My Presona https://www.hubspot.com/make-my-persona
Jeśli poświęcisz trochę czasu na poznanie i zrozumienie problemów, z jakimi borykają się Twoi potencjalni klienci, i zastanowisz się, jak je rozwiązać, szanse na powodzenie Twojego produktu wzrosną.
Ale czy to wystarczy? Czy wystarczy znać klienta od podszewki, rozumieć jego potrzeby, zachowania i motywacje? Czy to już gwarantuje sukces?
Niestety nie. To dopiero pierwszy krok na drodze do sukcesu. Kolejnym jest budowa skutecznego lejka marketingowego.
Ale o tym, czym jest taki lejek i jak skutecznie go budować, opowiem w następnym artykule.
Najnowsze komentarze