fbpx
Jak stworzyć dobrą strategię mediów społecznościowych?
Na co zwrócić szczególną uwagę?
Jak krok po kroku zaplanować treści?
O tym w poniższym artykule:

Sytuacja Pandemiczna wprowadziła nas w zupełnie inną rzeczywistość, zmieniła nasze priorytety, przyzwyczajenia i zachowania.   Przyczyniła wzrost zainteresowania mediami społecznościowymi, wiele osób, które do tej pory korzystało z mediów społecznościowych rzadko lub prawie w ogóle odświeżyło swoje konta i na dobre zadomowiło się w sieci.

W rezultacie nastąpi zmiana zachowań i struktury użytkowników  w mediach społecznościowych. Dlatego tak ważne jest posiadanie strategii marketingowej w mediach społecznościowych.

Samo pojawienie się i bycie aktywnym w mediach społecznościowych nie wystarcza. Potrzebujesz przemyślanego systemu, analizy odbiorców i planu komunikacji. 

Publikując nawet regularnie treści, musisz zdawać sobie sprawę, że o uwagę odbiorcy walczysz nie tylko z Twoją bezpośrednią konkurencją, ale i najważniejszymi wydarzeniami na świecie, polityką, gwiazdami, kanałami oferującymi rozrywkę oraz historiami z życia znajomych.  Przebić się przez to wszystko jest naprawdę trudno, dlatego musisz wiedzieć, jaki cel chcesz osiągnąć i jak do niego dotrzeć. 

Rola treści w strategii mediów społecznościowych

Zanim porozmawiamy o elementach strategii w mediach społecznościowych, ważne jest, aby zrozumieć, że media społecznościowe nie są darmowe. Aby prowadzić efektywną strategię w social mediach, musisz  poświęcić na to swój czas. Wyznacz sobie dwa lub trzy przedziały czasowe w ciągu dnia, w których będziesz sprawdzać swoje konta, odpowiadać na komentarze, wchodzić w dialog z obserwującymi. Przynajmniej raz w miesiącu poświęć godzinę lub dwie na przemyślenie i rozplanowanie treści, tak aby chociaż w zarysie opracować tematy na najbliższy miesiąc.  Jeśli  dysponujesz odpowiednim budżetem możesz zlecić obsługę mediów społecznościowych swojej wirtualnej asystentce

Kiedy mówimy o treści w kontekście strategii, pomyśl o wszystkim, co tworzysz, co chcesz przedstawić klientowi lub potencjalnemu klientowi, aby zmienić jego myślenie lub zachowanie. 

Oto jak stworzyć strategię w mediach społecznościowych,  która będzie wspierać Twoje cele marketingowe.

start with why

1. Określ, dlaczego korzystasz z mediów społecznościowych

Pierwsze pytanie, które należy zadać w każdej strategii mediów społecznościowych, brzmi: po co w ogóle to robić? Jaka jest wartość biznesowa? Skoncentruj się na tym, co chcesz osiągnąć jako firma i jak media społecznościowe to wesprą.

Jeśli na przykład jesteś ekspertem z zakresu alternatywnych metod leczenia chorób takich jak totalna biologia. Twoim nadrzędnym celem (oprócz standardowych sprzedażowych) może być edukacja odbiorcy na temat tej metody oraz  budowanie zaufania wśród odbiorców do Ciebie jako eksperta. Oto kilka przykładów wykorzystania mediów społecznościowych:

  • Edukacja na temat totalnej biologii (czym jest i dlaczego jest ważna)
  • Korzyści z jej stosowania oraz konsekwencji z braku wiedzy na jej temat. 
  • Edukacja na temat niewystarczalności medycyny tradycyjnej
  • Przedstawienie pozytywnych efektów wśród klientów. 
  • Przedstawienie dowodów naukowych czy badań na ten temat.

Pamiętaj, aby przede wszystkim treści, które publikujesz były ciekawe i dawały wartość Twoim odbiorcom, rozwiązywały ich problem czy dawały odpowiedź na dręczące ich pytania.

Gdy już wiesz, dlaczego jesteś obecny w mediach społecznościowych, możesz zacząć opracowywać dobrą strategię.

kim są twoi odbiorcy?

2 Zidentyfikuj, kim są Twoi odbiorcy 

Pierwszym elementem strategii w mediach społecznościowych są Twoi odbiorcy. Do kogo próbujesz dotrzeć? Musisz ustalić grupę docelową dla każdego kanału społecznościowego, ponieważ Twoi odbiorcy na TikTok prawdopodobnie będą różnili się od odbiorców na Facebooku. Myślenie o wszystkich kanałach jako ogólnie o mediach społecznościowych bez rozróżnienia specyfiki poszczególnych kanałów jest błędem. Każdy kanał ma inny cel, grupę odbiorców i ścieżkę wiodącą do sukcesu.Inaczej będziesz zwracał się do odbiorców na LinkedIn, inaczej na Instagramie, inne formaty treści będą najkorzystniejsze, innych odbiorców tam znajdziesz. 

Pamiętaj, że nie musisz być wszędzie ze swoją strategią społecznościową, zwłaszcza jeśli prowadzisz mniejszą firmę. Zazwyczaj, gdy próbujesz być wszędzie, wszędzie będziesz przeciętny. Wybierz więc kanały, na których znajdują się najważniejsi odbiorcy, ponieważ nie wszyscy odbiorcy mogą być równie ważni.

content

3. Twórz motywy treści wokół tego, co jest unikalne w Twoim produkcie lub firmie

Po zidentyfikowaniu odbiorców według platformy zastanów się, jakie tematy treści będą rezonować z unikalnymi odbiorcami na każdym kanale, na którym się znajdujesz.

Zacznij od stworzenia grupy tematów skoncentrowanych wokół tego, co wyróżnia Twoją firmę na tle konkurencji. Wewnątrz tych tematów zaplanuj linie komunikacyjne – czyli jaki przekaz będziesz realizować oraz kluczowe elementy treści. Linie komunikacyjne pozwolą prowadzić odbiorcę i stopniowo zwiększać jego świadomość na dany temat.

Na przykład możesz wyjść od tego co wyróżnia Twoja firmę np. unikalność usługi czy atrakcyjna cenowo oferta i zastanów, co chcesz, aby potencjalny klient wiedział z tych obszarów. Zidentyfikuj też, który z nich będzie najbardziej rezonował w poszczególnym kanale. Na przykład na LinkedIn gdzie chcesz poszukiwać partnerów do współpracy będziesz publikował treści przedstawiające  korzyści jakie daje współpraca partnerska z Twoją firma,  innowacyjność,  rosnące zainteresowanie, nowe możliwości.  Natomiast na Facebooku gdzie będziesz poszukiwał odbiorców swoich usług, możesz komunikować siebie jako eksperta, edukować w temacie przedstawiać korzyści jakie daje współpraca czy case study klientów ich zmiany po zastosowaniu metody czy współpracy z Tobą. Spróbuj  przypisać motywy do kanałów na podstawie tego, gdzie znajdują się dani odbiorcy. Zaplanuj ułożenie takiego schematu tematów i publikowanych w ramach nich treści dla odbiorcy A w kanale X aby osiągnąć cel Y.

4. Wzmocnij  swój przekaz

Po nakreśleniu tematów treści należy zastanowić się nad wzmocnieniem przekazu. Być może tworzysz treści, w których występują inne marki, może wspólnie z nimi tworzycie ciekawe wydarzenia, może Twoi klienci mają sukcesy związane z używaniem Twojego produktu czy usługi. Wymieniaj ich w swoich materiałach, dodawaj znaczniki do zdjęć czy postów, wywołuj w dyskusji. Im więcej osób będzie zaangażowanych w Twoje treści, tym większy zasięg one uzyskają i dotrą do większej liczby odbiorców. 

statystyki w social mediach

5. Mierz swoje działania

Ostatnim krokiem w Twojej strategii jest mierzenie efektów. To często niedoceniany i zaniedbywany aspekt. Aby z sukcesem prowadzić media społecznościowe, musisz mierzyć efekty Twoich działań.  Do tego posłużą nam narzędzia jak na przykład  RivalIQ czy SocialInsider, lub po prostu narzędzia analityczne dostępne z pozycji Twojego konta społecznościowego.

Podczas analizowania danych częstym błędem brak analizy danych pod kątem celów, przez co trudno  zorientować się, co działa, a co nie. Potrzebujesz jakiegoś standardu,  który możesz stosować. Zacznij od wyznaczenia sobie celu. Na przykład, możesz spojrzeć wstecz 90 dni, aby określić punkt odniesienia, a następnie ustawić cel, że pokonasz go o 20%. Warto również porównać się z firmami, z którymi konkurujesz. Tu świetnie sprawdzi się Rival IQ, za pomocą którego w łatwy sposób porównasz konkurencję. 

Wiele osób zbiera dane, ale nic z nimi nie robi. Jeśli wyświetlenia Twojego 15 minutowego filmu na YouTube wynosi 4 min sprawdź, dlaczego tak się dzieje? Dlaczego ludzie wychodzą po ok 5 minutach, co może być tego powodem? Czy chodzi o za długi, mało interesujący wstęp? A może złą jakość obrazu czy dźwięku? Wprowadź zmiany i sprawdź, czy materiał wyświetla się lepiej.

Pomiar może pomóc w pokierowaniu kolejnymi krokami. Ważne jest, aby stale testować i optymalizować sposób myślenia, ponieważ w mediach społecznościowych wszystko szybko się zmienia — algorytmy są poprawiane, pojawiają się nowe kanały społecznościowe, pojawiają się nowe funkcje a tym samym nowe możliwości. Musisz traktować swoją strategię w mediach społecznościowych jak żywy dokument i stale do niej wracać.

Oprócz twardych danych liczbowych, jakie możesz mierzyć, ważnym elementem jest również social listening, czyli monitorowanie co mówią o Twojej marce czy produkcie w sieci. Tu genialne sprawdzi się Brand24, który monitoruje w czasie rzeczywistym wzmianki na określoną wcześniej frazę. Jednak i bez niego jesteś w stanie sprawdzić co mówią o Twojej firmie, wymagać to będzie jedynie więcej czasu. W ten sposób możesz dowiedzieć się wiele o swoich odbiorcach, produkcie lub usłudze oraz o tym, na czym zależy Twoim klientom, po prostu angażując się w ich interakcje i obserwując, jak wchodzą z Tobą w interakcje w mediach społecznościowych. 

Zapewniam Cię, że jeśli zaczniesz stosować się do powyższych punktów, zobaczysz wyniki i przestaniesz frustrować się brakiem efektów.  Jeśli nadal nie jesteś pewny jak to zrobić i potrzebujesz pomocy w stworzeniu strategii w mediach społecznościowych,  zapraszam do kontaktu. Pokażę Ci jak w Twoim przypadku wdrożyć taką strategię w Twojej firmie.